fredag 14 november 2014

Inför vecka 47 gäller följande för eleverna i 5A

Hej
Veckan har bjudit på teater, bad, Ipad-användande, årets första läxförhör i SO, inlämningar och brevskrivande till Jakob, skolministern och Sveriges kung. Vi har verkligen lärt oss hur man skriver korrekta brev.
På idrotten i onsdags testades elevernas kondition, flera elever i klassen har tyvärr mycket svag kondition och orkar inte springa 5 min utan att stanna. Ni som vårdnadshavare där hemma får tvinga ut barnen på promenader, löpning cykling och simning. Före jullovet ska alla klara av att springa i minst 5 min utan att behöva gå. Det blir vårt gemensamma mål.

Nästa vecka, vecka 47
måndag: Resultatet på SO-läxan kommer hem för påskrift.
tisdag: Idrott & Hälsa, ta med idrottskläder och handduk. Flera elever saknar skor,
            det ska man ha på idrotten
onsdag: engelskaläxa med Kerstin
             Idrott & Hälsa, ta med idrottskläder och handduk.
torsdag: Matteläxa, kika på minst två Youtube klipp kring det vi jobbar med nu och nästa vecka       
Omkrets och area - 6:56 min
http://www.youtube.com/watch?v=GifcapxdPCQ
Area på sammansatt figur  - 3:57 min
Läxhjälpsfilm - Räkna ut vinkelsumman i en triangel -  4:40 min

             
fredag: Svenskaläxa- diktamen, se nedan (skriftligt läxförhör)

Vecka 47 HT-14 år 5
Flyttfåglarna flyttar till Afrika.
På Gotland ligger staden Visby.
Runt Visby finns en lång mur som skyddade staden.
Fåglarna tar rast på kyrktaken.
Kanariefåglarna träffade en mullvad i Skåne.
Fåglarna fångas och märks med en ring runt benet.

Trevlig helg

/Fredrik L 
fredrik.lithen@varberg.se